Transportsektorn är samhällets dåliga samvete. Den står för 30 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, är fortfarande fossilberoende till c:a 90%, bidrar till allt större trängsel och hälsoproblem i våra storstäder. Cykellogistik är en av flera lösningar på detta problem. Hela 51% av de transporter som idag körs med bil och skåpbil skulle kunna fraktas med lastcykel.
Jag driver cykelåkeriet MOVEBYBiKE i Stockholm. Vi är specialiserade på snabba, effektiva och citysmarta leveranser. Till skillnad från vanliga cykelbud lastar vi upp till 300 kg eller 3m3 på våra lastcyklar. MOVEBYBiKE startades i cykelstaden Malmö 2012 av Johan och Nils Wedin. Idag finns det filialer i Stockholm, Lund, Uppsala, Göteborg och nu senast i Umeå.
MOVEBYBiKE Stockholm grundades 2014 av mig och Dmitri Fedortchenko. Vi startade med två cykelsläp och precis som i Malmö så körde vi mest kontors- och bohagsflyttar i början. Snabby väcktes intresset hos företag som ville ha hjälp med distribution och bud.
Det stora genombrottet kom när vi fick kontakt med klädföretaget Gudrun Sjödén. De ville lägga över all distribution och logistik till deras tre butiker i Stockholm till cykel. Nu kunde vi införskaffa en ny typ av trehjulig el-lastcykel som säkert och smidigt lastar upp till 300 kg.
Sedan starten 2014 har företaget vuxit stadigt. Vi har öppnat en filial i Uppsala investerat i nya cyklar och anställt nya förare, trafikledare och mekaniker. Cyklarna rullar med alla möjliga typer av last såsom kläder, catering, glass, flaskvatten, hälsokost, återvinning med mera.
Vår största kund i dagsläget är Sellpy, ett företag med den genialiskt enkla affärsidén att sälja saker på nätet som kunderna inte orkar sälja själva. Våra cyklar är optimala för uppdraget att hämta Sellpy-påsar fyllda med kläder och prylar utanför kundernas hem. De kryssar med lätthet förbi trafikstockningar och tar sig snabbt fram till de svårast åtkomliga adresserna. Sedan starten 2014 har vi hämtat fler än 20.000 Sellpy-påsar och i dagsläget hämtar vi hundratals påsar per vecka.
Dmitri är programmerare och har utvecklat vårt eget IT-system för sms-avisering och ruttoptimering mm. Genom att kombinera cykelns smidighet med smart teknik kan vi på allvar utmana de fossildrivna åkerierna genom både snabbare och effektivare leveranser samt bra kommunikation med kunderna.
Det börjar sakta men säkert dyka upp fler lastcyklar ute på vägarna. Efter 8 år på lastcykel, först med mina barn och nu senare i företaget så skriver jag under på att det EU-rapporten “Cyclelogistics – moving Europe forward” kom fram till, att 51% av de transporter som idag körs med bil och skåpbil i våra storstäder skulle kunna fraktas med cykel. I de flesta fall både snabbare, smidigare och bekvämare än med bil. Oavsett om det är familje-logistiken eller varuleveransen som ska fram. Även i jämförelse med elbilar så vinner lastcykeln tack vare att resurs- och energiförbrukningen är endast 1/10 jämfört med en elbil med liknande lastkapacitet. Dessutom är lastcykeln smidigare och bidrar varken till trängsel, trafikvåld eller buller i samma utsträckning. Elfordon av olika slag kommer förstås ändå spela sin roll även i städer. Framförallt för riktigt tunga transporter eller långa sträckor där omlastning inte är relevant.
Låt oss därför göra allt vi kan för att bygga bättre städer och underlätta för lastcykel-logistikens intåg:
- Fortsätta bygga ut bred och säker cykelinfrastruktur utan kanter och gupp mitt i vägen. Separerad från gående och motorfordon när det är möjligt.
- Bygg rejäla cykelgarage i varje fastighet med säkra låsbyglar så att småbarnsfamiljen vågar investera i en el-lastcykel som kan kosta mellan 20 000-140 000 kr.
- Tydligare lagstiftning och infrastruktur som behandlar cykeln som det fordon det är
- Sänkt hastigheten till max 30 km/h i stadskärnor
Jeppe Larsen MOVEBYBiKE Stockholm