Hej igen allihopa! Hoppas att alla klär sig efter väder och att kollektivtrafiken samt övrig trafik fungerar bra vart än i Sverige du befinner dig. Här i Austin består kollektivtrafiken av bussar som går lite när de vill och många går med 40 minuters intervaller. Låt mig förtydliga att Austin är en stad med runt 950 000 invånare, vilket är mer än antalet i Göteborg men mindre än Storstockholm. En av skillnaden mellan Austin och Stockholm är att vi i Stockholm har pendeltåg, tunnelbana, spårvagn, pendelbåtar och bussar medan Austin endast har det sistnämnda.
Detta kanske inte kommer som en överraskning för många, USA är ändå bilarnas land. Men för en utbytesstudent som planerar att vara i landet i 5 månader utan bil, är detta ytterst frustrerande. Avstånden här är långa. Jag och Nina bor på West Campus i Austin och det tar ungefär 10 minuter för oss att gå till skolans område. När vi väl har satt våra fötter på Campus återstår mellan 10-30 min promenad beroende på vart man ska gå. Detta är i sig inte ett jättestort problem, men det blir en hel del vandrande, speciellt när det inte finns en buss som tar oss dit vi vill åka.
Vart man än ska i den här staden kan man lika gärna sätta på sig gympaskorna och börja vandra för det tar ungefär lika lång tid att gå som att nå destinationen med buss. Kan man cykla så bör man göra det, men man måste vara ytterst försiktig eftersom bilförarna här endast kan gasa, styra och kanske bromsa. Jag har hitintills inte sett en enda manuell bil och problemet jag ser med att inte lära sig köra manuellt är att det finns så mycket annat man kan göra medans man kör. Det är lite svårt att växla från ettan till tvåan samtidigt som man svänger och äter ett äpple i en manuell bil, men detta går alldeles utmärkt i en automat. Tänk då istället att det här äpplet är en mobiltelefon eller bara en allmänt distraherad bilförare. Jag har varit nära att bli påkörd lika många gånger i mitt liv i Sverige som under en vecka i Austin.
Ni vet hur irriterade vi blir när vägen är ojämn eller en lagning gör att stötdämparna på bilen får jobba lite? Tänk istället att vägen består av ojämna plattor, hål och så pass branta påfarter och utfarter att bilens undre front skrapas i marken varenda gång man åker ut från en. Man skulle ändå kunna tycka att de skulle underhålla vägarna något med tanke på att bil är färdmedlet alla använder.
Trottoarerna är inte bättre. Jag har hittills snubblat på ”trottoarerna” 10 gånger p.g.a. att det helt plötsligt dyker upp en tröskel mitt framför fötterna. Varför jag använder citationstecknen är för att trottoarerna knappt existerar. På en medelstor väg får man knappt plats två personer i bredd och på andra medelstora vägar kan trottoarerna helt plötsligt upphöra utan förvarning. På vägarna som leder till shopping kan man dock skämmas bort med en bred trottoar då och då.
Vad har jag då kommit fram till efter två veckor i Austin? Jo att bil hade varit otroligt bekvämt att ha, att det är livsfarligt att gå runt utan att titta ned i marken samtidigt som man ska hålla koll på alla bilar och att jag snarast måste skaffa en cykelhjälm då jag är livrädd för att bli påkörd av ouppmärksamma bilister. Utöver detta måste jag säga att jag njuter av att slippa snö/slask/is-perioden hemma i Sverige som jag ersatt med solljus var dag under större delen av dagen.
Jag hoppas att ni tar hand om varandra så hörs vi nästa gång!
Kimberly Olsson