Ny flygplats på Södertörn?

Kan en ny flygplats på Södertörn, som ersätter Bromma år 2038, bli den bästa lösningen för flera samhällsrelaterade problem? Jag har skissat på en flygplats vid ett strategiskt bra läge för detta, nämligen på halvön Näslandet. Halvön ligger vid Himmerfjärdens norra del och hör till Botkyrka kommun. Förslaget går under arbetsnamnet ”Näslanda” men jag är förstås även öppen för en namntävling!

Det är bara 18 år kvar till avtalet med Bromma flygplats går ut och historiskt sett är det inte en alltför lång tid för nya infrastrukturella lösningar som av  denna dignitet. Det som talas om i politikerkåren är Skavsta, 91 kilometer från Stockholms central fågelvägen. Att satsa på Skavsta innebär att man även måste satsa på rejält snabba tåg, helst maglev, för att det ska vara tidsattraktivt. Höghastighetståg diskuteras just nu men ett beslut ligger fortfarande långt fram i tiden. Men, det som Skavsta inte kan ge Stockholm är nya jobb pga avdtåndet! Det är känt sedan länge att flygplatser utanför storstäder genererar arbetstillfällen då näringsliv attraheras av den snabba infrastrukturen via den hub som bildas. Norr om vår stadskärna ligger två flygplatser, Bromma och Arlanda, och det är ingen hemlighet att de bidragit till den geografiskt snedfördelade arbetsmarknaden i länet. De allra flesta jobben finns norr om stan och det är också där nya jobb skapas. Detta har skapat en ohållbar arbetspendlingsproblematik som gjort passagen över Mälaren, alltså mellan norr och söder, gått totalt över styrd. Inga nya tunnelbanelösningar, spårvägar eller biltunnlar kommer någonsin att råda bot på detta!

Samtidigt bor det flest människor söder om stadskärnan och där planeras fler nya bostadsbyggen. I framtiden innebär detta att arbetspendlingen kommer öka än mer om man inte gör nånting för att stoppa denna utveckling? En flygplats en bit söder om stan kommer generera nya arbetstillfällen. Det är bättre än att försöka fylla det svarta hålet som bildas när enorma summor går till infrastruktur som inte kommer råda bot på arbetspendlingen i längden. Södertörn är underutvecklat rent infrastrukturellt, arbetsmarknadsmässigt och ekonomiskt jämfört med norr. Varför ska det vara så?

Kartan här nedan visar var jag tänkt att den nya flygplatsen kan ligga. Nära E4an och vid stambanan där avstickarleder eller spårkopplingar lätt kan göras. Eventuellt även en ny pendeltågslinje från Älvsjö eller Flemingsberg samt en till Södertälje. Flera städer kring södra Mälarregionen kan ha maximalt 40 min resväg till flygplatsen och på det sättet ersätta Skavsta.


Position för ”Näslanda” samt avstånd till andra flygplatser

 

Näslanda ligger 3,5 mil från Stockholms central (Arlanda 3,7 mil) fågelvägen.

Inflygningsvägarna drabbar inte några bostadsområden varken norr eller söder om landningbanan.

 

Det kan även tänkas att ha landningsbanorna horisontellt några kilometer längre norrut på halvön.

  1. ”Näslanda A”, 2. ”Näslanda B” i lila.

De orange linjerna är nya kopplingsleder till flygplatsen, se bild nedan.


Idag finns det bara en enda fast förbindelse till Södertörn!

 

Näslandet består idag av skog, några hektar åkerbruk, några gårdar och ett reningsverk som ägs av Näslandets skogsförvaltning AB. Det ligger väl avskilt från landningsbaneområdet. Som kartan visar kan man utnyttja vattnet söder om halvön till landningsbana som byggs upp med bergsmassan från kullen på halvöns sydvästra del, som måste bort av säkerhetsskäl.

Förslaget är, trots miljödebatten om flygresor, den bästa lösningen då den slår två flugor i en smäll samtidigt, nämligen den infrastrukturella och arbetsmarknadsmässiga. Nya eldrivna flygplan är på framfart och vi kan inte bortse från flygets betydelse för vår tillväxt och utveckling av Stockholm!

 

Oscar Freyre, konstnär, författare och stadsutvecklingsdebattör

Oscar som är född 1963 i Peru, bor i dag i Hägersten och har studerat grafisk design och reklamillustration vid RMI Berghs reklam- och marknadsföringsinstitut. Han har haft över 30 separatutställningar sedan debuten 1992 och har skrivit 2 romaner.  Aktiv medlem i Yimby sedan 2008 och grundare av Yimbypriset 2015. Initiativtagare till förslaget om Österbron tillsammans med Yimbymedlemmen Mikael Grahn. Driver bloggen “Stadsutvecklingen.

Målning: Oscar Freyre (detalj)

3 kommentarer Lägg till din
  1. I Eskilstuna finns en fungerande flygplats med järnvägsanslutning till Svealandsbanan. Går enkelt ordna access till Svealandsbanan från själva flygplatsen. Med de nya Mälardalstågen går resan på 50 minuter från Eskilstuna C till Stockholm C. Ingen bebyggelse finns runt flygplatsen som störs. Detta är den flygplats som snabbast och billigast kan iordningställas för att ersätta Bromma. Finns utredningar om hur detta kan göras hos Eskilstuna kommun. Finns även utländska finansiärer/intressenter till flygplatsen.

    1. Hej Leif
      Tack för din kommentar
      Jag tror att Eskilstuna ligger för långt ändå!
      Oscar Freyre

  2. Jag var med och utredde flygplatsen på Södertörn förra gången. En av de största problemen är att norra halvklotets största fågel stroke går över där så att det är direkt olämpligt att lägga någon flygplats där.
    Det finns i underlaget för utredningen.
    Att ånyo försöka dra igång en sådan sak är sanslöst.
    Vi kom dessutom fram till att vi skulle förlora arbetstillfällen om man lägger en flygplats där då det skulle bland annat innebär att Astra inte kan tillverka sina mediciner, mycket av de alternativa jordbruket får läggas ner och även hemmen för förståndshandikappade.
    Vidare så är det en fara för bland annat olje hamnen i Södertälje.
    Det finns ett gediget utrednings material på området, vilket kanske skulle vara bra att studera före man komma med samma idéer som redan har avhandlats.
    Vidare så är tanken på att bygga hus på Bromma rent befängt då hela flygplatsen flyter som en ö uppe på ett tämligen bottenlöst surhål.
    Detta uppdagades när man skulle påla för att bygga landningsbana och terminal på Bromma flygplats.
    Man löste det genom att gjuta en betong ö som allt ligger på.
    Om man sätter för stor tyngd så kommer denna ö att kollapsa och då vällter de som fin byggt där och sjunker ner i den gamla sjön.
    För att förstå hur djupt det är där så kan det tilläggas att när man försökte påla så gav man upp vid ca 30-40 meter utan att hitta något stabilt, så vi pratar om ganska djupt.
    Jag hade kontakt med en av de ansvariga för just detta när frågan kom upp förra gången.
    Med vänlig hälsning Daniel Jülke fd samordnare och utredare i FFS.
    Samt även del ansvarig för under som lämnades in till Göran Perssons regering i denna fråga, till sammans med Ulf Rönqvist.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.