Därför är Young Professionells den absolut viktigaste sektionen på Samhällsbyggarna!

För mig börjar alltid ”det nya året” i augusti efter sommar-semestern. I januari har mörkret ett hårt grepp om oss alla och energin kanske inte alltid är på den nivå man önskade. Efter sommaren däremot är kroppen solbränd och huvudet har fått vila från mål, strategi och kalender-pussel. Jag tillbringar ofta mina semestrar på havet i Stockholms skärgård och i Frankrike. Känslan att komma tillbaka till stan igen kan närmast liknas vid en skolstart varje år. Nu kör vi!

Det finns något fantastiskt med energin och kraften som uppstår efter vila och reflektion. För mig resulterar det oftast i en fast övertygelse om hur man kan förbättra, förnya och förändra det jag gjort tidigare. Under våren blev jag tillfrågad av Samhällsbyggarna att leda sektionen Young Professionells, efter att jag uppmärksammats en del i samband med Blooc Podcast.

Jag har funderat mycket på mitt uppdrag som ansvarig för Young Professionells under sommaren. Mellan vila och bad har jag ställt mig själv en del frågor. Varför är det här uppdraget viktigt? Vem är intresserad? På vilket sätt kan vi vara med och förändra? Ju mer jag har funderat, desto mer övertygad blir jag. Jag skall nu förklara varför jag tycker att Young Professionals är den absolut viktigaste sektionen på Samhällsbyggarna.

Det började faktiskt redan innan semestern. Efter tre dagar på Almedalen var jag full av inspiration och nya kontakter efter alla möten och seminarier. Dagarna fylldes med samtal om hur vi i framtiden skulle kunna bygga en bättre stad, samverka mer och hur vi gör det mer hållbart och digitalt. En dröm för en visionär som jag. I eftersnacket mellan seminarierna fick skeptikerna mer utrymme;” Hur skulle detta göras?” ”Det tar för lång tid” ”Stora ord som vanligt, men ingen handling”.

Jag är en obotlig optimist men jag kan faktiskt vara beredd att hålla med. Ett mål utan strategi är omöjligt att nå. Och endast genom att förändra den nuvarande strategin kan vi nå andra resultat. Vi lever i en tid där den tekniken aldrig utvecklats snabbare, fler människor än någonsin lever i medelklass och urbaniseringen tycks vara här för att stanna. Det ställer höga krav på oss som samhällsbyggare. Skall vi förverkliga bara en bråkdel av alla de visioner som jag tog del av under Almedalen, behöver vi ny kunskap och nya perspektiv på vår samhällsbyggnad. Både i organisationerna och i vår bransch som helhet.

Musik-branschen skapade inte Spotify, Hotell-branschen skapade inte Airbnb och bil-branschen skapade inte Tesla. Därför är Young Professionals är den absolut viktigaste sektionen på Samhällsbyggarna. Vår bransch måste bli bäst på att rekrytera de duktigaste studenterna. Vi behöver också bli bäst på att engagera unga medarbetare i de strategiska besluten. Annars riskerar vi alla att bli gammal skåpmat. Någon annan kommer då att bygga en bättre stad, samverka mer hållbart och digitalt.

Jag har arbetat 10 år i fastighetsbranschen och anses fortfarande ung i jämförelse med andra beslutsfattare. Jag lider av obotlig nyfikenhet och har alltid sett till att umgås med personer i olika åldrar och därför vet jag att till och med mina kunskaper inom vissa områden är föråldrade. Hur ser det då ut i alla de styrelser och ledningsgrupper där ingen är under 35 år? Jag är samtidigt tillräckligt ung för att förstå hur viktigt det är att tidigt få förebilder under sin studieperiod och mentorer för att sedan kunna bygga sitt eget nätverk. Därför blir det tydligt för mig att Young Professionals både borde intressera studenter i deras kommande karriärsval, unga medarbetare och företagsledare i vår bransch.

Nöjd med att kunna besvara två av mina tre frågor mellan vila och bad, lämnar jag nu den tredje till vårt uppstartsmöte med sektionen i höst. För där skall vi tillsammans lägga upp en strategi för hur vi kan vara med och påverka så att vår bransch blir bäst på att rekrytera de duktigaste studenterna och på att engagera unga medarbetare i de strategiska besluten. Så att vi når våra mål. Och slipper bli gammal skåpmat.

Camilla Käll

Camilla bor i Stockholm och är Marknadschef på Blooc. Vid 24 års ålder grundade hon tillsammans med en kollega bostadsutvecklaren Blooc, som sedan starten utvecklat hyreslägenheter, hus och lägenheter. Sedan våren 2018 är Camilla också ansvarig för sektion Young Professionals och driver podden Blooc Podcast.

En kommentar Lägg till din

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.