I Albuquerque, mot Grand Canyon

Det märktes ganska snabbt att vi lämnade Texas när det väl var dags. Helt plötsligt möttes vi av dalar och berg, vilket det finns väldigt sparsamt av i Texas. Det var en otroligt häftigt att resa söderifrån upp till Albuquerque eftersom det lutade nedåt i mer än en halvtimme och utsikten var helt fantastisk! Något vi insåg när vi bytte stat var dock att klockan ställdes tillbaka eftersom vi rörde oss västerut, vilket lilla svensken Kim glömde bort. Eftersom vi kom fram ungefär 2 timmar efter incheckning var detta inte ett problem, men vi blev lite häpna när vi kom på att klockan i bilen inte stämde överens med våra mobiler.

Väl framme vid hotellet slängde vi in alla väskor på rummet och åkte direkt ner till downtown för att äta middag. Albuquerque är väldigt litet, men det kan man knappt tro med tanke på den trafikerade och breda motorvägen som går rakt igenom staden. Staden är ändå väldigt mysigt när man väl kommer av motorvägen och man fylls av intryck. Det finns många äldre byggnader och många med väggmålningar, varav det sista påminner om Austin. Jag tycker faktiskt om vackra väggmålningar som täcker tråkiga betongpartier av olika slag. Varför titta på en grå betongvägg när man kan beundra en orkidé? Mer sånt till Stockholm, för det finns inget mer deppigt än betongförorter under höst och vinter när allt är mörkt och dystert. Vad tycker ni, är inte bilden ovan lite upplivande? Däremot vill jag inte ha någon form av propaganda på allmänna ytor, vilket jag upptäckte att det också fanns en hel del av.

Dag nummer ett i Albuquerque började med att vi besökte Petroglyph National Monuments. Vi inledde med att besöka vulkanparken och det var superstort och fint. Tack och lov var det ingen böljande hetta (även om det var varmt), så vi behövde inte oroa oss allt för mycket för skallerormar. Vulkanerna består av tre stycken kullar som formades för över 150 000 år sedan och har varit en helig plats för indianerna. När vi vandrade i lederna fick vi dessutom en väldigt fin vy över staden!

Efter två timmars vandring var det dags att besöka nästa monument som blev Boca Negra Canyon. Här var det en vild klättring ända upp till toppen och alla petrpoglyfer var utmärkta och hade en egen beskrivning. Jättehäftigt att se stenmålningar som man själv inte har någon aning om vad de betyder. De är dessutom okända för de flesta människor eftersom indianerna inte vill dela med sig av sin kunskap och avslöja sina hemligheter eftersom de inte litar på något annat folkslag. Amerikanerna har ju självklart spekulerat en hel del kring alla målningar och indianernas kultur, men det är väl inte så konstigt att indianerna inte direkt vill ta med dem på en rundtur med tanke på deras historia.

Efter Boca Negra Canyon åt vi vår hemmagjorda lunch tillsammans med ekorrarna och sedan rörde vi oss vidare mot Santa Fe. Här besökte vi Coronado Historic site som har varit en indianby. Det finns kvar ruiner från deras hem, men eftersom materialet de byggde med är så pass bräckligt har man valt att täcka över ruinerna och bygga en kopia i vanlig sten som efterliknar originalet. Även här sa guiden att mycket av hennes kunskap om indianerna bygger på vetenskap men också myter, spekulationer och gissningar eftersom indianerna inte frivilligt svarar på frågor om deras historia eller kultur.

Lagom till slutet av den guidade turen började det droppa lite lätt från himlen. Regnet ökade ganska snabbt exponentiellt och helt plötsligt ramlade hagelbitar tillsammans med stora regndroppar ned. Min partner sprang till bilen innan haglet och de rasande regndropparna hann ta sig ned men jag däremot som envisades med att gå på toa innan vi åkte blev istället en dränkt katt. Som tur var hade jag med mig ombyte, eftersom jag inte visste om det skulle bli kallt eller varmt under dagen. Ibland lönar det sig att vara en nojboll.

På väg tillbaka till Alberquerque (det är mindre än en timme i mellan städerna) stannade vi på The National Museum of Nuclear Sience & History. Här fick man se USAs version av andra världskriget och de två atombomberna de släppte över Japan. De hade också en utställning av diverse vardagsföremål som fanns i hemmet men som också var radioaktiva med Uranium ex. Fiestaware, tallrikar och diverse glas. Utöver detta passade de också på att samla på gamla leksaker och serietidningar som hämtat sin inspiration från kärnvapenkrig. En hel del krigsplan och planen som släppte atombomber fanns också utställda utanför.

Dagen efter var det dags att röra sig mot Grand Canyon. På vägen dit bestämde vi oss för att stanna vid the Petrified Forest National Park. Detta är bara en av väldens platser där man inte behöver vara geolog för att se rester från forna tider. Platsen som idag är en öken har tidigare varit en skog full med liv och det finns massor av förstenat trä i området. Även här finns en hel den petroglyfer som är betydligt yngre än det förstenade träet. Landskapet var också vackert med alla lager av olika bergarter i ränder. Helt klart en bra uppladdning inför Grand Canyon som ni får läsa mer om i nästa inlägg. Njut av naturbilderna så länge.