Hela sverige ska leva ännu mer efter bensinupproret

Vi kan nog alla se, höra, lukta, känna och ja, till och med smaka oss fram till de dramatiska globala förändringarna som människan har ställt till med de senaste femtio åren. Förändringar som inte kan tillskrivas enskilda individer och kan inte lösas av enskilda individer, utan handlar om de stora apparaturernas uppbyggnad och dess välbehövliga demontering.

Som vi alla vet så gjorde sig människan sig efter andra världskriget mer och mer beroende av bil och inte vilka bilar som helst utan just fossildrivna sådana. Bilen var inte det enda som blev ett faktum, utan mycket av maten, läkemedelen, plastartiklar, möbler, husgeråd och näst intill allt annat som vi ser runt omkring oss har på något sätt producerats med hjälp av fossila bränslen.

Detta har lett till enorm materiell välstånd, men nu också till enorm överkonsumtion och ren och skär slöseri av energi som skickas ut i vår atmosfär och värmer upp denna planet i det som vi kallar för global uppvärmning.

Bensinupproret är en väldigt bra och tydlig påminnelse om att hållbarhetsfrågorna står på alla tre benen. Att de sociala, ekonomiska och miljömässiga, alltid har hört ihop och inte kan separeras. I den omställning som vi nu kommer behöva göra så är det av ytterst stor vikt att de som fortfarande är beroende av den gamla strukturen, som vi historiskt gjort oss beroende av, får de medel som krävs för att ställa om och samtidigt får nyttja något som resten av oss måste sluta upp med att använda. I just detta fall, de fossila drivmedlen.

Det är dags för storstadsbor att förstå, se och börja respektera de som av så många olika skäl bestämt sig för att de inte vill eller kan bo så nära att de har andra transportalternativ till hands värdiga att använda i vardagspusslet. Hela Sverige ska Leva, och de som är beroende av sin bil, för att på ett värdigt sätt kunna transportera sig fram i sin vardag, måste få göra detta till ett billigare pris. De är ju beroende av den. Vi måste rationera ut bensinen till de som har det som ett ”need to have” och låta de som har det som ett ”nice to have” att få betala för kalaset. Om en resväg med bil tar en timme och samma resväg med andra trasportlösningar tar två timmar eller längre, så borde det påverka bensinpriset. Det är det enda sättet som vi både minskar användandet av dessa fossila drivmedel, samt få fler att ställa om till kollektiva lösningar. För någonstans så tar dem, som är i minst behov av de fossila bränslena som resurs, möjligheten från dem som är beroende av resursen rätten till att leva ett värdigt liv.

När det kommer till att ställa om fordonsflottan så har regeringen anslagit 1,2 miljarder kronor till Bonus-malussystemet där köp av nya bilar som släpper ut mindre än 60g co2/km ges en maximal bonus på 60’000 kr. En halv miljard kronor har sedan 1 juli 2018 getts ut[1], men ändå står dessa bilar enbart för 11,5% av marknaden[2]. Här måste vi reglera marknaden och slopa bonussystemet för att helt enkelt förbjuda bensinbilar som släpper ut mer än 60g co2/km. Dessa pengar måste gå till riktade insatser där de gör störst skillnad.

Här måste politiker dra sitt strå i stacken och möjliggöra den mest hållbara transportlösningen till det svenska folket. De har på sitt bord att ge folk ännu bättre och billigare kollektivtrafik i så stora delar av Sverige som det bara går. Det är deras skyldighet och det kommer att hjälpa alla svenskar med sitt vardagspussel antingen direkt eller indirekt. Det är den absolut bästa lösningen för ett hållbart transportsystem, istället för en massa trixande med allt från subventioner, avdrag, skatter, ersättningar hit och dit.

Vi kan inte individualisera lösningar, vi måste kollektivisera dem för att alla ska kunna vara med i denna omställning, i hela Sverige.

 

Robin Rushdi – Uppsala

 

Photo by Samuele Errico Piccarini on Unsplash

 

[1]https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?utm_campaign=AktuellH%C3%A5llbarhet-Direkten_190702_Username&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&programid=83&artikel=7249288&elqTrackId=81c52cee1d5b4bccadb728a7de50dbf9&elq=cc7b33c2a47745189ac575201ed14060&elqaid=26183&elqat=1&elqCampaignId=18993&fbclid=IwAR0LUstXPJrR8IaFSx4l3HDJofMFCll9g8hOVA4bcavhYpcTk-XzEZK5Gyg

[2]https://2030-sekretariatet.se/nybilsregistrering-2019/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.