I det gamla TV-programmet Lorry kom Peter Dalle i varje episod med en briljant ny idé som skulle revolutionera världen. På Patentverket satt Claes Månsson och ställde besvärliga frågor. Det slutade alltid med att Peter Dalle fick erkänna: ”Tänkte inte på det”. (Ni som är yngre får kolla på Youtube!) Om den briljanta nya idén hade varit självkörande bilar tror jag att samtalet låtit som följer:
PD: Bilarna står ju still 95% av tiden och tar en väldig massa plats. Självkörande bilar går ju hela tiden och därmed spar vi en massa yta när vi inte behöver parkeringsplatser överallt. Dessutom används bilarna hela tiden och det blir väldigt mycket effektivare än om bilarna mest står still hela tiden.
CM: Men behövs det inte fler bilar vissa tider, t ex när många ska åka hem från jobbet eller på fredagseftermiddagar på sommarhalvåret när alla ska ut på landet?
PD: Naturligtvis, och det ska måste finnas lite extra bilar som kan användas då.
CM: Men dom extra bilarna måste väl då stå någonstans under de tider som efterfrågan inte är så stor?
PD: En del parkeringsplatser och garage kanske ändå behövs.
CM: Måste det inte finnas självkörande bilar i olika storlekar. När vi ska ut till landet med hela bonusfamiljen behövs ju 7 sittplatser och plats för en hel del bagage.
PD: Det kanske blir svårt med många olika storlekar, men ni kan ju beställa fler bilar och åka som en liten kolonn!
CM: Men då blir det ju plötsligt fler bilar istället för färre? Och om det är så att de självkörande bilarna körs hela tiden så kommer de att slitas ut fortare och behöva ersättas oftare än om var och en har sin bil?
PD: Det kommer ändå att bli en del besparingar.
CM: Några av mina bekanta har hund och några är allergiska mot pälsdjur. Då måste det väl finnas särskilda självkörande bilar med hundburar och särskilda självkörande bilar där det garanteras att det inte åkt något pälsdjur? Kommer det inte att behövas ganska många olika sorters självkörande bilar, och därmed ganska stora extralager av olika sorters bilar på många olika ställen för att kunden snabbt ska kunna få just den bil som den behöver? Annars kanske man ändå vill behålla sin egen bil för att vara säker på att ha rätt bil vid rätt tid…
PD: Tänkte inte på det!
Vill ni få en mer nyanserad bild av framtida infrastruktur och stadsbyggande så bör ni komma till Samhällsbyggnadsdagarna 11-12 oktober där denna och många andra frågor diskuteras. Jag är där om ni vill framföra synpunkter personligen!
Hans Lind, professor i fastighetsekonomi och doktor i nationalekonomi
Hej Hans! Här tycker jag ändå att Peter Dalle ger sig för lätt :). Jag tror man måste lyfta frågan en nivå och se det egentliga behovet bakom. Här handlar det i min mening om transporter och logistik. Jag tror vi som människor är beredda att acceptera andra vägar att få oss själva och våra saker transporterade om det finns en ekonomisk vinning i det. Och samhällsvinning måste det finnas genom en ”dela kultur” där vi delar på resurserna och utnyttjar dem maximalt under dess livslängd. Om man kan styra vår användning av transporter till en bättre normalfördelning över dygnet genom priser/behov så tror jag vi når ett steg längre. Låter man dessutom alla transportfunktioner ingå i en avancerad logistikfunktion där du som kund också ges möjlighet att bättre planera och beställa dina behov så är chansen ännu bättre för att lyckas. I logistikfunktionen ingår naturligtvis också alla kollektiva transporter idag.
Kapaciteten för denna nya transporttjänst måste rimligtvis bli lägre än den samlade kapaciteten av alla våra bilar idag och då den högst troligen har både en och annan aktör bakom sig som vill tjäna pengar så kommer den också att anpassas bättre utifrån efterfrågan än då vi idag var och en gör det. Det finns inte heller längre något skäl till att den placeras i stadskärnan i huvudsak.
Tack för ordet och ditt uppslag i ett mycket intressant ämne!